Jak zjistit, co mám rozjet?

Ahoj maminky,

možná jste ta, co už nápad nosí nějakou dobu v hlavě, možná již dokonce zkoušíte svůj produkt prodávat anebo stojíte úplně na začátku a jen víte, že jste odvážná se do něčeho vrhnout, ale prostě ne a ne mít ten správný nápad! Taky mám takové kamarádky, říkají mi – my máme spoustu nápadů, ale nevíme jak začít a jestli to někdo bude chtít.

A já se vždy vyptávám – jaký problém tím řešíš? Kdo je Tvůj zákazník? Jaký je potenciál trhu? A odpovědi jsou vždy podobné – vlastně neví, ale přijde jim to dobré. Anebo aspoň trochu ví, ale stojí na místě, protože jim žádný ten nápad nepřijde tak skvělý, aby stálo za to do něj investovat čas a peníze. A já jim vždy tvrdím, tak už konečně s něčím začni! Peníze na začátek nepotřebuješ! Hlavně dělej vše s minimálními náklady! Ono Tě to někam posune, zjistíš, že tudy cesta nevede, že by se to mělo udělat jinak, někoho potkáš, kdo Tě inspiruje – prostě stát na místě, to ještě nikoho nikdy neinspirovalo 😃

Naučila jsem se na všechno dívat z pohledu zákazníka. Ten nás zajímá! Ne Vaše skvělé řešení, do kterého jste zamilovaná a myslíte si, že takový problém má dalších milion lidí. To jsou jen domněnky bez nějakého průzkumu. Nebo jste si to nějak ověřovala? Kolik lidí vám to potvrdilo? A neříkali to proto, že jste jejich kamarádka? Na to taky pozor!! 😃 V prvním článku jsem zmiňovala metodiku Human Centered Design, už z názvu lze vytušit, že se jedná o něco lidského, tedy human. Začínáme u lidí, pro které jsou řešení navrhována. Musíme zjistit, jaké jsou jejich potřeby. Protože jestliže náš nápad neřeší žádnou lidskou potřebu nebo problém, prakticky nemá šanci na úspěch. Budu vás tedy nenásilně do této metodiky zasvěcovat. Nechci používat nějaké odborné termíny, tak nějak to odlehčím a uvidíte, že jde vlastně o strašně logickou a jednoduchou věc.

Pojďme se tedy podívat na to, jak se lze inspirovat k nápadu v okolí kolem nás. Zkuste nejdříve začít u sebe – jedna možnost je zamyslet se nad tím, co umíte. Co jsou Vaše koníčky, kterým jste se dříve věnovala a třeba pro samou práci na ně zapomněla? Co Vás v životě baví? Co umíme dobře? Možná je to věc, co jste se naučila v práci? Říká se, že pokud budete dělat to, co vás opravdu baví, peníze pak přijdou samy. Ano může to tak být, ale to co budete dělat musí i někdo chtít. To je asi zásadní 😃 A jak jsem se už zmínila, aby to někdo chtěl, musí mu to řešit jeho potřebu nebo problém – tohle je strašně důležitá věc! Není dobré začínat s tím, že mám řešení, které snad někdo bude chtít. Naopak skvělé je, když objevíte problém, který lidé řeší. A na něj existuje třeba 100 řešení, a z toho jedno bude to Vaše. To co byste si měly z mého článku dnes zapamatovat je – na začátku nehledejme řešení, hledejme problémy!!! Krásně na to sedí citát od Henryho Forda: “Kdybych se zeptal lidí, co chtějí, řekli by mi – rychlejšího koně”. A to je přesně ono, nemůžeme hledat řešení a už vůbec se na ně neptat lidí. Musíme hledat jejich problém a přemýšlet, jak by se dal vyřešit.

Ideální tedy bude, když skloubíte to, co umíte a baví vás s problémem lidí, který objevíte. A neříkejte, že nejste v ničem dobrá!! To fakt nechci slyšet!! Každá něco máme. Umíte něco vyrobit? Máte ráda děti? Jste ukecaná (ano, i to se dá vytěžit 😃 ) Ráda cvičíte? Ráda něco pěstujete? Ráda nakupujete? Vaříte? Šijete? Umíte cizí jazyky? Umíte dobře hledat na internetu? Jste marketingový odborník? Je toho opravdu spousta, co umíte. Tak co, už to máte? Naiště si to všechno na papír, příště s tím budeme pracovat!

A teď STOP!! Přestaňte vymýšlet řešení, které byste mohla hned někomu prodat! To je ještě brzy! Teď musíme objevit problém, který naši budoucí zákazníci mají! Ale o tom až příště, již brzy v dalším blog článku 😃

Krásný den plný přemýšlení o tom, co umíte 😃

Eva